Doorgaan naar hoofdcontent

Meidoorn verplanten


Laatst heb ik de spatel in de grond gestoken om de meidoorn naast het appelboompje te verplanten. De Groninger kroon en de meidoorn ernaast, zitten te dicht op elkaar. 

Het was al voor vorig jaar gepland, maar door persoonlijke omstandigheden lukte het niet. Helemaal nadat we met kerst ook nog eens corona kregen en ik nog weken te uitgeteld was voor deze klus.

Spade in de grond

De spade gaat lekker in de grond in deze tijd van het jaar. Als de vorst nog niet in de grond is. In de zomer is de bovenlaag ondoordringbaar. Al verschilt de dikte van de klei heel sterk in de tuin. Vooral in het stukje bij de appelbomen is het heel aardig om door te komen. Alleen het hout van de schep breekt. 

Er breekt er 1 en nummer 2 kraakt, maar met veel zorg kom ik heel ver. Het scheelt enorm als ik een oude spade erbij haal. Niet al te groot schepvlak heeft deze, maar hij is wel heel dik. Dat helpt om de wortel los te krijgen. 

Lichaamsbeweging

Een boom verplanten geeft een goede lichaamsbeweging. Na lang sjorren en duwen, krijg ik de boom in beweging. De snoeischaar biedt uitkomst om het laatste hardnekkige stukje wortel los te krijgen.

Daarna de struik in een ander stukje van de tuin gezet. Hier is de klei veel minder doordringbaar. Er zitten hier wel heel veel rietwortels in de grond. Maar het heeft nauwelijks invloed op de dichte klei. 

Hakken in de zeeklei

Het is veel en hard de scherpe onderkant van de spade in de grond hakken. Zo komt ook langzaam hier de grond los. Geen wonder dat de struiken en bomen aan deze kant van het huis minder hard groeien. De intense zeeklei vraagt hier veel meer aandacht.

Na een uurtje staat het struikje op zijn nieuwe plek. Nu nog iets bedenken om de kapotte spades los te krijgen.

duwen en trekken
sjorren en rukken
de wortel laat de struik gaan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Leve de vlechtheg

Bij het planten van de bomen en struiken van Heg en Landschap , heb ik rekening gehouden dat de planten samen een haag vormen. Een heuse bomenhaag. Bij de presentatie van de inspirerende heggenvlechter , is bij mij het zaadje geplant om de bomen een beetje te helpen bij het in elkaar vervlechten. Ik vlecht nu de takken in elkaar. De rozen, meidoorns, lijsterbessen, hazelaars, berken en Spaanse aken lenen zich daar prima voor. Ze staan dicht bij elkaar en als je de flexibele takken mooi ineenvlecht, ontstaat er een mooie gesloten heg, een vlechtheg. Meebuigen Het is een flink werk, waarbij ik ook de stammen heb aangepakt. Die zaag ik voor een klein stukje in zodat de stam beter meebuigt. Zo schep ik mijn eigen haag. Ik doe het eigenhandig, zonder cursus. Beetje filmpjes op youtube volgend en vooral kijkend naar wat de bomen en struiken doen. Het is ontzettend mooi om te zien hoe de stammen om elkaar heen vlechten. Het geeft een samenspel. De bosanemoon die aan is komen waaien, kronkelt

Kapotte spades en scheppen repareren

Ik geloof niet dat je meteen iets nieuws moet kopen als het oude kapot gaat. Misschien kun je het ook repareren. Zo ontstond er bij mij een flinke verzameling kapotte schoppen en batsen. De goedkope spades van de Action en de Gamma zijn van slecht staal gemaakt. Dat verbuigt zodra je er kracht mee zet in de klei. Maar hoe krijg je de steel los van de schep? Via marktplaats gekocht Via marktplaats kocht ik een aantal oude spades en rieken . Het nadeel daarbij is weer dat de stelen het snel begeven. Ze zijn gemaakt van hardstaal en als de steel losbreekt, dan kost het weer heel veel energie om het onderste stukje van de steel los te krijgen uit de metalen schep. Dat komt omdat ze vastgeklonken zitten aan de steel. Bestudering van een filmpje op Youtube hielp me aan de oplossing. Het is namelijk heel eenvoudig: zorg dat de steel en de schep helemaal los zijn van elkaar.  Metaalzaagje en dreef De vastgeklonken nagels maak je los met een metaalzaagje. Eventueel kun je een metaalvijltje gebr

Wilgenhut

De wilgenhut in de tuin staat volop in bloei. De weelderige takken heb ik in december samengeweven alsof ik allerlei touwen aan elkaar knoopte.  Het begint heus iets moois te worden. Ergens in de coronatijd heb ik een cirkel wilgen geplant met het idee dat ik daar een wilgenhut van zou maken. Een Facebookpost van Giel bracht mij op het idee om de wilgenhut te gaan maken. Hij bond de takken heel handig met hulp van touw aan elkaar. Zo ging ik ook aan de slag en maakte een dak van gebogen wilgen. Precies op de kruising bond ik de touwen stevig aan elkaar.  Flinke staken De hut bleef goed in toom. De bomen groeiden de zomer hard door. Tegen het einde van de zomer staken er flinke staken omhoog uit de hut. Dat vroeg om een stevige aanpak. Ik wachtte tot de bladeren van de wilgen waren gevallen. Zo had ik wat beter zicht op de takken en kon ze wat eenvoudiger samenbinden. Het begint wel een steeds ruiger karwei te worden. Het kost veel kracht in de handen en vingers om de lange takken goed