Doorgaan naar hoofdcontent

Composthoop - Tiny House Farm

De voeding van je tuin is de composthoop. Eigenlijk zouden alle tuinierders met hun composthoop moeten beginnen. Compost is het begin en het einde van je tuin. Het vormt de voeding aan het begin én de afvoer aan het einde van kringloop.

Voor elke tuinierder die permacultuur als inspiratiebron heeft, is de composthoop onontbeerlijk. Het nemen en geven van het land, dat is de centrale gedachte achter de composthoop. In het boek Een kleine eetbare tuin met vaste planten van Madelon Oostwoud gaat ze ook diep in op het maken en verwerken van compost. In een vlogje over het boek, vertelt ze dat ze eigenlijk meer over compost had moeten schrijven. Daar draait het om in de tuin: het is het zwarte goud.

Planten zonder compost

Wij zijn al lang en breed aan onze tuin begonnen. Veel planten gepland, eigenlijk alles zonder compost gepland. Maar we merken dat een composthoop toch echt wel moet. De enorme hoeveelheid stengels die we afgelopen winter van het land oogstten, hebben we verspreid over de grond. Een deel lag bij elkaar. Daarbij kwam er meer en meer een hoop met organisch afval.

Er is ontzettend veel geschreven over compost. Ik heb maar meteen wat boeken uit de bibliotheek gehaald. Een autoriteit op dit gebied is Roelke Posthumus. Een prachtige achternaam, want uiteindelijk mondt compost uit in vruchtbare humus. Het gaat om bodemleven en het nut van wormen in de bodem.

Leven dankzij wormen

Maken we ons zorgen over de bijen, het echte leven op aarde hebben we te danken aan de worm. Veel landbouwgrond heeft door de monocultuur en intensieve bewerking van de akkerbouwers steeds minder bodemleven.

We merkten het toen we hier in Oosterwold kwamen wonen. Tegelijkertijd staan we versteld van de verrijking van het bodemleven in minder dan een jaar tijd. Stop een spade in de grond en je ziet de wormen omhoog krioelen.

Dor en droog

Alleen ons nood-composthoopje bleef wel erg dor en droog. Daarom hebben we het nu wat serieuzer aangepakt. Na het lezen van de boeken van Roelke Posthumus, ben ik aan de knutsel gegaan. 4 palen in de grond geslagen en plankjes ertussen. De bodem onder de composthoop een beetje losgewoeld en er een droge onderlaag van de winteroogst aan gedroogde stengels neergelegd. Daarna de rest erop.

Bij het opschudden meenden we al een paar tijgerwormen te zien. De tijgerworm is dé worm om compost te maken. Hij is iets kleiner en dunner dan de regenworm. De tijgerworm verteert voedsel en vermeerdert zich snel. Het ideale huisdier en in de toekomst willen we ze zeker gebruiken voor ons wormenhotel. De emmers zijn al gehaald, maar eerst een goede composthoop.

Keukenafval

Voorlopig brengen we dus een deel van het keukenafval erheen. Niet alles kan op de composthoop. Sinasappelschillen en bananenschillen verteren niet zo snel in het Nederlandse klimaat. Over theezakjes heerst discussie vanwege het plastic dat er vaak in verwerkt is. Net als gekookt voedsel, vlees, vet en botten. Dat is namelijk meer iets voor de professionele composteerder.

Sinds de echte composthoop staat, werken we hard aan het stimuleren van de natuur om het groenafval tot nuttige om te vormen. Roelke Posthumus verklapt in haar boek het geheim om een composthoop echt tot een succes te maken. Ze noemt het vloeibaar goud en vooral het vloeibare ochtendgoud is heel goed. Zodoende loop ik elke morgen met een emmertje naar de composthoop.

Maar aan niemand vertellen hoor. Je zou mij eens zien daar met dat emmertje. Wat zou je niet denken…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Leve de vlechtheg

Bij het planten van de bomen en struiken van Heg en Landschap , heb ik rekening gehouden dat de planten samen een haag vormen. Een heuse bomenhaag. Bij de presentatie van de inspirerende heggenvlechter , is bij mij het zaadje geplant om de bomen een beetje te helpen bij het in elkaar vervlechten. Ik vlecht nu de takken in elkaar. De rozen, meidoorns, lijsterbessen, hazelaars, berken en Spaanse aken lenen zich daar prima voor. Ze staan dicht bij elkaar en als je de flexibele takken mooi ineenvlecht, ontstaat er een mooie gesloten heg, een vlechtheg. Meebuigen Het is een flink werk, waarbij ik ook de stammen heb aangepakt. Die zaag ik voor een klein stukje in zodat de stam beter meebuigt. Zo schep ik mijn eigen haag. Ik doe het eigenhandig, zonder cursus. Beetje filmpjes op youtube volgend en vooral kijkend naar wat de bomen en struiken doen. Het is ontzettend mooi om te zien hoe de stammen om elkaar heen vlechten. Het geeft een samenspel. De bosanemoon die aan is komen waaien, kronkelt

Opruimen - #WOW #WOT #ontspullen

De grote opruiming in mijn leven was bij de verhuizing naar mijn huidige  roze huisje . We halveerden in vierkante meters van ruim 130 vierkante meter huis naar 62 vierkante meter. De tuin is bijna 10 keer zo groot geworden. Minder boeken Het betekende dat ik heel veel van mijn boeken heb weggedaan. In mijn vorige huis, een heus grachtenpand in Almere, had ik op zolder een grote bibliotheek met heel veel boeken. Ik heb daarvan bijna driekwart weggedaan. Er is denk ik ongeveer een kwart overgebleven. Dat terwijl ik meer dan ooit lees. Ik leen de meeste boeken die ik lees bij de bibliotheek. Minder fietsen en harmoniums Het was nog meer wat er is weggedaan. Ik heb nu veel minder fietsen (van 4 naar 2) en ook het aantal harmoniums in huis is van 4 naar 1 gegaan. Allemaal grote offers. Nu, bijna 6 jaar na al dat ontspullen heb ik maar een paar dingen die ik mis. Mijn kofferharmonium die ik aan mijn neef heb overgedaan en die hij heel mooi heeft opgeknapt en ik mis heel soms een boek.  Boek

Wilgenhut

De wilgenhut in de tuin staat volop in bloei. De weelderige takken heb ik in december samengeweven alsof ik allerlei touwen aan elkaar knoopte.  Het begint heus iets moois te worden. Ergens in de coronatijd heb ik een cirkel wilgen geplant met het idee dat ik daar een wilgenhut van zou maken. Een Facebookpost van Giel bracht mij op het idee om de wilgenhut te gaan maken. Hij bond de takken heel handig met hulp van touw aan elkaar. Zo ging ik ook aan de slag en maakte een dak van gebogen wilgen. Precies op de kruising bond ik de touwen stevig aan elkaar.  Flinke staken De hut bleef goed in toom. De bomen groeiden de zomer hard door. Tegen het einde van de zomer staken er flinke staken omhoog uit de hut. Dat vroeg om een stevige aanpak. Ik wachtte tot de bladeren van de wilgen waren gevallen. Zo had ik wat beter zicht op de takken en kon ze wat eenvoudiger samenbinden. Het begint wel een steeds ruiger karwei te worden. Het kost veel kracht in de handen en vingers om de lange takken goed