Doorgaan naar hoofdcontent

Bomen en struiken planten - Tiny House Farm

Wat een feest als de struiken en bomen van de Stichting Heg en Landschap aankomen. Er is veel bedrijvigheid bij het Paradijsvogelbosje. Allemaal liefhebbers die bomen en struiken komen halen. De planten dragen inheemse namen als linde, wilg en meidoorn.

Overal liggen de struiken en bomen verspreid over het terrein. In bosjes bij elkaar gebonden. Wat een prachtige stengels, waaronder de wortels bengelen. Ze zijn zonder kluit, daarom moeten de bomen en struiken vandaag nog de grond in.

Auto vol bomen en struiken.
Een auto vol met bomen en struiken

Mara helpt bij het sorteren van de enorme hoeveelheid bomen en struiken die ik meeneem. Bij elkaar ruim 300 inheemse planten, die met losse wortel een plekje in onze tuin gaan krijgen. Marie-José ontfermt zich over de rozen. We hebben een paar fraaie roosjes op de bestellijst staan: heggenroos, egelantier, hondsroos en viltroos. Gaat dat allemaal passen in ons kleine autootje?

Roosjes gaan mee in de auto.
De roosjes krijgen een plekje voorin

We verzamelen alle bundels met 25 planten eraan. Van kraakwilg tot aan winterlinde. Ook de zachte berk, wilde liguster en rode kornoelje staan op de lijst. Wat een prachtige planten zijn het stuk voor stuk. Ik pak ze vast en verwonder mij over de veelbelovende knoppen op deze stukken hout. Wat zien ze er stuk voor stuk prachtig uit. Hazelaar, krent, sleedoorn, lijsterbes en Gelderse roos. Overal gaat mijn hart sneller van kloppen.

Auto vol met planten
Een auto vol

Overigens zijn ze niet allemaal even lieftallig. De rozen bezitten flinke doorns. Net als de sleedoorn en de meidoorn. Zelfs de wilde mispel heeft doorntjes in de takken. Niet allemaal even aaibaar, al heb ik soms de neiging om al die jonge spruitjes te knuffelen. Er gaat voor mij eenzelfde energie vanuit als bij jonge hondjes of ander jong grut.

Nadat ik samen met Marien de controle doe of alles meegaat wat aan mij toehoort, mag ik alles in de auto laden. De achterbank omlaag en stouwen maar. De roosjes passen er niet meer bij. Ik leg ze voorzichtig met de 2 hulstboompjes (de enige die een kluit hebben) bij de bijrijdersstoel voorin.

Planten liggen klaar om de grond in te gaan.
Wat veel planten zijn die

Het is een klein eindje. De achterklep laat ik open en als ik thuiskom stal ik alles netjes uit. De namen van de planten die Mara op briefjes bij de jonge struiken en boompjes heeft gedaan, bestudeer ik zorgvuldig. Ik bekijk de scheuten nog eens aandachtig. In winterrust is alles en eigenlijk moet alles zo snel mogelijk in de grond. Het liefst voor maart als alles weer uitspruit. Dan kan de energie in de groei van de wortels gaan.

We beginnen eerst met bekijken waar we de planten willen hebben. Bij de ingang willen we heel graag wat struiken en heesters planten. Dat levert een prachtige entree op voor mens en natuur. Naast menselijk bezoek, willen we namelijk ook vogels en andere dieren uitnodigen bij ons te komen. Wat denk je bijvoorbeeld van egels, bijen en insekten.

De eerste buren komen kijken naar de planten die ik meegenomen heb. We bieden ze aan om ook struiken en bomen uit te kiezen. De wilde liguster en rode kornoelje zijn voor de buurvrouw. Ze neemt er een paar mee en kiest wat andere struiken zoals de Gelderse roos en de lijsterbes erbij. De hazelaars zijn ook geliefd bij verschillende buren. Mooie planten die als eerste in het jaar, al in januari in bloei staan.

Inge plant heesters, struiken en rozen bij de entree.

Dan ga ik zelf aan het planten. Het is koud, maar ik kom nog goed door de grond heen. De kraakwilgen en winterlindes krijgen een plekje op de vochtigere plaatsen. De struiken tussendoor. Bij de ingang komen de roosjes en veel struiken. Zo krijgen we een groene entree. Ik verheug me op het voorjaar als alles wortelt en aanslaat.

Het gaat langzaam. De klei geeft zich niet zo snel gewonnen. Gelukkig mag ik de schop lenen van de buren omdat met onze bats niet zoveel te beginnen is. En zo plant ik door. Tussen de nachtvorst, sneeuw en buien door, krijg je best veel in de grond. Zo wordt ons stukje grond langzaam groen. Elke plant, struik en boom is er weer 1. Ik kan niet wachten tot het warmer wordt en onze tuin langzaam maar zeker in een paradijs verandert.

Ingekuilde bomen en struiken ter bescherming van de wortels tegen vorst.
Ingekuilde bomen en struiken

Het is veel werk. Je plant niet in 1 dag even 300 planten in je tuin. Hoe klein de sprieten ook zijn. Daarom kuil ik netjes alle boompjes en struiken in. Zo blijven de wortels beschermd tegen de vorst. Uitdroging is de grootste vijand. En zo kan ik elk weekend even een paar uur weer wat nieuwe aanplant in onze tuin planten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Leve de vlechtheg

Bij het planten van de bomen en struiken van Heg en Landschap , heb ik rekening gehouden dat de planten samen een haag vormen. Een heuse bomenhaag. Bij de presentatie van de inspirerende heggenvlechter , is bij mij het zaadje geplant om de bomen een beetje te helpen bij het in elkaar vervlechten. Ik vlecht nu de takken in elkaar. De rozen, meidoorns, lijsterbessen, hazelaars, berken en Spaanse aken lenen zich daar prima voor. Ze staan dicht bij elkaar en als je de flexibele takken mooi ineenvlecht, ontstaat er een mooie gesloten heg, een vlechtheg. Meebuigen Het is een flink werk, waarbij ik ook de stammen heb aangepakt. Die zaag ik voor een klein stukje in zodat de stam beter meebuigt. Zo schep ik mijn eigen haag. Ik doe het eigenhandig, zonder cursus. Beetje filmpjes op youtube volgend en vooral kijkend naar wat de bomen en struiken doen. Het is ontzettend mooi om te zien hoe de stammen om elkaar heen vlechten. Het geeft een samenspel. De bosanemoon die aan is komen waaien, kronkelt

Opruimen - #WOW #WOT #ontspullen

De grote opruiming in mijn leven was bij de verhuizing naar mijn huidige  roze huisje . We halveerden in vierkante meters van ruim 130 vierkante meter huis naar 62 vierkante meter. De tuin is bijna 10 keer zo groot geworden. Minder boeken Het betekende dat ik heel veel van mijn boeken heb weggedaan. In mijn vorige huis, een heus grachtenpand in Almere, had ik op zolder een grote bibliotheek met heel veel boeken. Ik heb daarvan bijna driekwart weggedaan. Er is denk ik ongeveer een kwart overgebleven. Dat terwijl ik meer dan ooit lees. Ik leen de meeste boeken die ik lees bij de bibliotheek. Minder fietsen en harmoniums Het was nog meer wat er is weggedaan. Ik heb nu veel minder fietsen (van 4 naar 2) en ook het aantal harmoniums in huis is van 4 naar 1 gegaan. Allemaal grote offers. Nu, bijna 6 jaar na al dat ontspullen heb ik maar een paar dingen die ik mis. Mijn kofferharmonium die ik aan mijn neef heb overgedaan en die hij heel mooi heeft opgeknapt en ik mis heel soms een boek.  Boek

Wilgenhut

De wilgenhut in de tuin staat volop in bloei. De weelderige takken heb ik in december samengeweven alsof ik allerlei touwen aan elkaar knoopte.  Het begint heus iets moois te worden. Ergens in de coronatijd heb ik een cirkel wilgen geplant met het idee dat ik daar een wilgenhut van zou maken. Een Facebookpost van Giel bracht mij op het idee om de wilgenhut te gaan maken. Hij bond de takken heel handig met hulp van touw aan elkaar. Zo ging ik ook aan de slag en maakte een dak van gebogen wilgen. Precies op de kruising bond ik de touwen stevig aan elkaar.  Flinke staken De hut bleef goed in toom. De bomen groeiden de zomer hard door. Tegen het einde van de zomer staken er flinke staken omhoog uit de hut. Dat vroeg om een stevige aanpak. Ik wachtte tot de bladeren van de wilgen waren gevallen. Zo had ik wat beter zicht op de takken en kon ze wat eenvoudiger samenbinden. Het begint wel een steeds ruiger karwei te worden. Het kost veel kracht in de handen en vingers om de lange takken goed