Doorgaan naar hoofdcontent

Planten van hier - Tiny House Farm

Een inspirerende bijeenkomst bij het Paradijsvogelbosje 2 weken terug over het aanplanten van inheemse plantensoorten. Het heeft bijna iets racistisch als je praat over planten van hier, autochtone planten. Voor het beheer van het landschap zijn ze ontzettend belangrijk. De stichting Heg en Landschap zet zich in voor het planten en beheer van authentieke planten uit de omgeving.

Wist je bijvoorbeeld dat op eiken uit Nederland meer dan 400 organismen worden aangetroffen. Planten en dieren, die van deze boom afhankelijk zijn. Tegenover een 20 bij een Amerikaanse eik. Planten uit andere streken hier planten, levert per definitie minder biodiversiteit op. Het tuincentrum heeft misschien wel mooie en bijzondere planten. Voor de biodiversiteit is het funest.

Aantrekkelijk plantprogramma

De stichting biedt in samenwerking met Yves Rocher een aantrekkelijk plantprogramma aan. Je kunt relatief goedkoop, tegen kostprijs bomen en struiken kopen. Ze zijn gevormd uit Nederlands zaad, want veel kwekers maken gebruik van goedkoper zaad uit Polen of Italiƫ. Hier zitten andere genetische kenmerken in. Zo kunnen struiken van zaad uit gematigde streken eerder gaan bloeien dan hun Nederlandse soortgenoten. Dat betekent dat bepaalde vogels of insecten hier nog niet op zijn ingespeeld, maar juist op de latere Nederlandse soort.

De lijst met plantensoorten is lang. Er is heel veel keus voor een aantrekkelijke prijs. Er zit 1 nadeel aan. Je moet de meeste planten per 25 bestellen. Een verwaarloosbare hoeveelheid in de planterswereld; grote afnemers nemen per 100.000 af. In een tuin van ruim 900 m2 is het natuurlijk best veel om 25 bomen of struiken van 1 soort te bestellen.

Hoe groot wordt een boom?

Overigens lijken veel mensen bij het planten van bomen bezig te zijn met hoe groot de boom wel niet in de toekomst wordt. Niet altijd een relevante vraag. Ze zetten dan boompjes minimaal 5 meter van elkaar met het idee dat deze bomen zo groot zullen worden. Over 30 jaar ja, maar het betekent dat je zeker 10 jaar na een kale vlakte kijkt en geen enkele vulling hebt in je tuin.

Iets waar Marien een duidelijke visie over heeft. Je kunt best meerdere bomen op een strekkende meter planten. Het geeft je tuin snel een groene aanblik, waarna je door de jaren heen uitdunt. Het vraagt misschien wat meer onderhoud, maar het geeft de tuin al vrij snel een veel vollere en groenere blik.

Bomen knotten of uitdunnen

Mensen laten zich vaak afleiden door het idee dat een boom groot wordt, maar hij is het vaak nog niet. Je kunt later kiezen om een boom te knotten, de bosschages uit te dunnen en op die manier je planten ruimte te geven. En het is ook niet erg als je een boom na een jaar of 10 weghaalt voor andere planten.

Heerlijk om over te fantaseren. Alleen hebben we ook razendsnel moeten beslissen. En dat vind ik best lastig. Je zou alles willen, maar overal 25 stuks van. Dat is niet te doen. De bestelling afgelopen zaterdag is omvangrijk, maar goed te doen. Als alles wordt goedgekeurd, dan kunnen we misschien nog een paar bomen en struiken ruilen. Zo krijgen we een nog gevarieerdere tuin straks.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Leve de vlechtheg

Bij het planten van de bomen en struiken van Heg en Landschap , heb ik rekening gehouden dat de planten samen een haag vormen. Een heuse bomenhaag. Bij de presentatie van de inspirerende heggenvlechter , is bij mij het zaadje geplant om de bomen een beetje te helpen bij het in elkaar vervlechten. Ik vlecht nu de takken in elkaar. De rozen, meidoorns, lijsterbessen, hazelaars, berken en Spaanse aken lenen zich daar prima voor. Ze staan dicht bij elkaar en als je de flexibele takken mooi ineenvlecht, ontstaat er een mooie gesloten heg, een vlechtheg. Meebuigen Het is een flink werk, waarbij ik ook de stammen heb aangepakt. Die zaag ik voor een klein stukje in zodat de stam beter meebuigt. Zo schep ik mijn eigen haag. Ik doe het eigenhandig, zonder cursus. Beetje filmpjes op youtube volgend en vooral kijkend naar wat de bomen en struiken doen. Het is ontzettend mooi om te zien hoe de stammen om elkaar heen vlechten. Het geeft een samenspel. De bosanemoon die aan is komen waaien, kronkelt

Opruimen - #WOW #WOT #ontspullen

De grote opruiming in mijn leven was bij de verhuizing naar mijn huidige  roze huisje . We halveerden in vierkante meters van ruim 130 vierkante meter huis naar 62 vierkante meter. De tuin is bijna 10 keer zo groot geworden. Minder boeken Het betekende dat ik heel veel van mijn boeken heb weggedaan. In mijn vorige huis, een heus grachtenpand in Almere, had ik op zolder een grote bibliotheek met heel veel boeken. Ik heb daarvan bijna driekwart weggedaan. Er is denk ik ongeveer een kwart overgebleven. Dat terwijl ik meer dan ooit lees. Ik leen de meeste boeken die ik lees bij de bibliotheek. Minder fietsen en harmoniums Het was nog meer wat er is weggedaan. Ik heb nu veel minder fietsen (van 4 naar 2) en ook het aantal harmoniums in huis is van 4 naar 1 gegaan. Allemaal grote offers. Nu, bijna 6 jaar na al dat ontspullen heb ik maar een paar dingen die ik mis. Mijn kofferharmonium die ik aan mijn neef heb overgedaan en die hij heel mooi heeft opgeknapt en ik mis heel soms een boek.  Boek

Wilgenhut

De wilgenhut in de tuin staat volop in bloei. De weelderige takken heb ik in december samengeweven alsof ik allerlei touwen aan elkaar knoopte.  Het begint heus iets moois te worden. Ergens in de coronatijd heb ik een cirkel wilgen geplant met het idee dat ik daar een wilgenhut van zou maken. Een Facebookpost van Giel bracht mij op het idee om de wilgenhut te gaan maken. Hij bond de takken heel handig met hulp van touw aan elkaar. Zo ging ik ook aan de slag en maakte een dak van gebogen wilgen. Precies op de kruising bond ik de touwen stevig aan elkaar.  Flinke staken De hut bleef goed in toom. De bomen groeiden de zomer hard door. Tegen het einde van de zomer staken er flinke staken omhoog uit de hut. Dat vroeg om een stevige aanpak. Ik wachtte tot de bladeren van de wilgen waren gevallen. Zo had ik wat beter zicht op de takken en kon ze wat eenvoudiger samenbinden. Het begint wel een steeds ruiger karwei te worden. Het kost veel kracht in de handen en vingers om de lange takken goed